دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

گرما را مدیریت کنیم | راهکار‌های مصرف بهینه انرژی

  • کد خبر: ۱۴۵۸۸۱
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
گرما را مدیریت کنیم | راهکار‌های مصرف بهینه انرژی
راهکار‌های مصرف بهینه انرژی که کمک می‌کند، این روز‌های بحرانی را راحت‌تر پشت سر بگذاریم.

به گزارش شهرآرانیوز، سوژه داغ این روزها، سرمای بی‌سابقه‌ای است که خیلی‌ها توقع نداشتند با آن روبه‌رو شوند. سال‌ها بودکه مشهدی‌ها در چنین شرایطی قرار نگرفته بودند. آنچه در این روز‌های سرد پشت سر گذاشتیم و همچنان تا پایان هفته پیش رو داریم، مدیریت صحیح بحران است تا کمتر دچار مشکل که البته به معضل تبدیل شده است، شویم. به هر حال از قطعی گاز در برخی ساعت‌ها در مناطق شهر نمی‌توان به‌آسانی گذشت. اگر تک‌تک شهروندان مصرف انرژی را مدیریت کنند به‌راحتی می‌توان از این معضل عبور کرد. از آنجا که برودت هوا و افت فشار ادامه‌دار است، بد نیست نکات زیر را مو به مو اجرا کنیم تا از این روز‌های سرد زمستانی عبور کنیم.

لطفا خودتان را بپوشانید

اشتباه بزرگی که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند، این است که شعله‌های بخاری را تا ته زیاد می‌کنند و درجه شوفاژ و رادیاتور را تا جایی که جا داشته باشد می‌چرخانند. دریغ از اینکه لباس مناسب بپوشند و حواسشان به این نکته باشد که با پوشیدن لباس بیشتر و کمتر مصرف‌کردن انرژی، در حق آن‌هایی که قطعی گاز دارند اجحاف نکرده‌اند.

حواستان به پنجره‌ها باشد

استفاده از پنجره‌های دوجداره تلفات مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این اتفاق باید در زمان ساخت‌وساز مدنظر مدیران ناظر قرار بگیرد. از طرفی عایق‌بندی در و پنجره‌ها هم تلفات حرارتی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. حالا اگر خانه‌ای دارید که از سال ساختش سال‌ها گذشته است و توانایی بازسازی آن را ندارید، می‌توانید به درزگیر‌های استاندارد مراجعه کنید.

پرده‌های فصلی!

خیلی از قدیمی‌ها بر این باورند که جنس پرده تابستان با زمستان باید فرق داشته باشد. این تفکر بیراه نیست. وقتی در چنین شرایطی پرده ضخیم نصب می‌کنیم تا اندازه جالب‌توجهی از هدررفت انرژی جلوگیری می‌شود.

رفت‌وآمد اضافه ممنوع

لطفا از رفت‌وآمد اضافه به بیرون از خانه جلوگیری کنید. بازوبسته‌کردن بیش از حد در باعث اتلاف انرژی می‌شود. خانه را طوری گرم نکنید که مجبور شوید برای دقیقه‌ای در و پنجره‌ها را باز بگذارید تا دما متعادل شود. بهترین دما برای منازل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. از پوشاندن کانال‌های کولر در این فصل غفلت نکنید.

اجاق گاز چندکاره!

تصور اشتباهی است که روشن‌کردن شعله‌های اجاق گاز تا آخرین درجه به گرم‌شدن فضا کمک می‌کند. توجه به رنگ آبی شعله، نکته مهمی است که خیلی‌ها از آن غافل هستند. راستی این نکته را فراموش نکنیم که گذاشتن ظروف بزرگ روی شعله کوچک و برعکس ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ، باعث مصرف سوخت اضافی تا ۴۰ درصد می‌شود. نکته مهم دیگر این است که وقتی آب‌جوش می‌آید شعله گاز را تا آخرین درجه کم کنید.

قاتل نامرئی را دریابید

خیلی‌ها بیشتر از اینکه حواسشان به ایمنی باشد، تمام همّ‌وغمشان گرم‌کردن محیطی است که در آن زندگی می‌کنند. غفلت از بازبودن راه دودکش‌ها باعث بروز اتفاقات ناگواری از جمله گازگرفتگی می‌شود. همچنین ترک داشتن آن باعث اتلاف انرژی می‌شود. آنچه مهم است توجه به درست سوختن وسایل گرمایشی است که اگر جز این باشد، ممکن است جان آدمی را بگیرد.

چیدمان را به‌هم بزنید

در شب و روز‌هایی که سرمای هوا به اوج خود می‌رسد، بهتر است نگران دیزاین خانه‌تان نباشید. لوازم اضافه جلو شوفاژ و بخاری را بردارید و بگذارید فضای روبه‌روی این وسایل کاملا باز باشد. تخت‌خواب‌ها را از پنجره اتاق خواب فاصله بدهید. با این‌کار تا ۱۰ درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کرده‌اید. خاموش‌کردن وسایل گرمایشی در قسمت‌هایی از خانه که رفت‌وآمد در آنجا کمتر است را فراموش نکنید. به‌عنوان نمونه می‌توانید درب برخی اتاق‌خواب‌ها را ببندید.

شیر آب را ببندید

بازگذاشتن یک‌سره شیر حمام در زمانی که داخل حمام هستید کار کاملا اشتباهی است. بهترین کار این است که تنها زمانی شیر آب را باز کنید که قرار است آب‌کشی کنید. حواستان به درجه آب‌گرمکن هم باشد. استانداردترین درجه، ۶۰ درجه و حتی کمتر از آن است.

استاندارد بخرید

از سیستم‌های گرمایشی متناسب با متراژ خانه استفاده کنید و به استاندارد‌های برچسب انرژی هم توجه کنید. در این بین شومینه را برای همیشه فراموش کنید. بهتر است به عنوان وسیله تزیینی و دکوری به آن نگاه کنید. از دیگر وسایل گرمایشی استفاده کنید، البته رعایت برخی نکات برای دیگر وسایل گرمایشی ضروری است. به عنوان نمونه درجه استاندارد موتورخانه باید روی ۶۰ درجه باشد. برای شوفاژ‌ها از شیر‌های ترموستاتیک استفاده شود و لوله‌های رادیاتور را عایق‌بندی کنید.

از دستگاه بخور استفاده کنید

هوای مرطوب معمولا کمی گرم‌تر از هوای سرد و خشک است. برای متعادل‌کردن هوای خانه استفاده از دستگاه بخور را هم در نظر بگیرید.

کیسه آب گرم داشته باشید

کیسه‌های آب گرم به‌نسبت ارزان هستند و در روز‌های سرد می‌توانند تفاوت زیادی در گرم‌شدن ایجاد کنند. هنگامی که نشسته یا دراز کشیده‌اید، از یک کیسه آب گرم روی دست‌ها و پا‌های خود استفاده کنید.

لطفا صبور باشید

این روز‌ها تماس‌های ورودی به تعمیرکاران و تأسیسات‌کاران بیش از حد زیاد شده است. در حالی که بسیاری از اتفاقاتی که باعث می‌شود به تعمیرکاران تماس بگیریم ناشی از بی‌اطلاعی از وضعیت موجود است. به‌عنوان نمونه یخ‌زدگی یا ترکیدگی لوله‌های آب یا افت فشار وسایل، چون پکیج‌ها به شرایط موجود یا همان برودت هوا و افت فشار ارتباط دارد، نه اینکه وسایل ایراد داشته باشند باید اطلاعاتمان را بالا ببریم و کمی صبورانه‌تر برخورد کنیم.

حرکت کنید

تحرک سبب تولید گرما در بدن می‌شود. راه‌های زیادی برای افزایش دمای بدن با تحرک وجود دارد، برای نمونه می‌توانید خانه را تمیز کنید، ورزش کنید، وسایل خراب داخل خانه را تعمیر کنید یا یک بازی انجام دهید.

یک کاسه سوپ بخورید و لذت ببرید

افزون بر گرم‌کردن فضای خانه، می‌توانید خودتان را نیز از درون گرم کنید. در روز‌های سرد از وعده‌های غذایی گرم مانند یک کاسه سوپ استفاده کنید. پختن سوپ معمولاً کمی طول می‌کشد و قابلمه‌ای که روی اجاق گاز است محیط آشپزخانه را هم گرم و مطلوب می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->